Tutorial: twee sokken tegelijk breien op één rondbreinaald – deel 2

Een van de moeilijkste dingen aan twee sokken tegelijk breien, vond ik het opzetten. Vandaar dat dat een wat lang bericht was. Het tweede deel van de tutorial is wat beknopter.

We gaan nu verder met het breien van de hiel. Ik ga niet helemaal uitleggen hoe je een hiel breit, want zoals ik in deel 1 al zei, ga ik ervan uit dat je de basisprincipes van het sokken breien onder de knie hebt.

Ik heb in dit paar sokken de zogenaamde short row heel gebreid (volgens deze methode), maar eigenlijk maakt het niet uit wat voor soort hiel je kiest, want het principe blijft gelijk. Wat essentieel is, is dat je nu niet steeds verder breit met de twee sokken tegelijk, maar dat je eerst de hiel van sok 1 helemaal afmaakt. Je gaat nu dus gewoon heen en weer breien over de helft van de steken van je eerste sok, en je breit dus niet meer in de rondte. Als je eerste hiel helemaal af is, heb je iets wat er ongeveer zo uitziet als op onderstaande foto.

twee sokken tegelijk hiel
Zoals gezegd is dit de short row heel. Als je een hollandse hiel breit, ziet het plaatje er wat anders uit en werkt het ook ietsje anders:

twee sokken breien op een rondbreinaald
Je ziet op de foto hierboven dat ik beide hielflapjes al af heb. Bij de hollandse hiel moet je na het maken van de hielflap, steken op gaan nemen om weer in het rond te kunnen gaan breien voor de voet. Als je twee sokken tegelijk breit, neem je na het breien van de eerste hielflap wel al gelijk de steken op aan de linkerkant (goede kant van het werk naar je toe) van de hielflap. Als je dit gedaan hebt bij de eerste sok, brei je de hele hielflap van de tweede sok en neem je daar ook de steken aan de linkerkant op.

Daarna brei je de steken van de bovenkant van de beide sokken. Je bent daardoor weer aanbeland bij sok nummer 1. Je gaat nu de steken aan de rechterkant van de hielflap opnemen. Daarna brei je de overige steken van de hiel. Vervolgens neem je de steken op aan de rechterkant van sok 2. Verdeel uiteindelijk de steken zó over je kabel, dat alle steken van de hiel aan de ene kant zitten (dat zijn er heel veel), en de steken van de bovenkant van de sok aan de andere kant. Dat ziet er zo uit:

Sokken taat 5
Na de hollandse hiel ga je nu minderen voor de voet.
Bij de short row heel hoef je dit niet te doen. Op onderstaande foto zie je dat je met deze hiel veel minder steken op je naald hebt staan, namelijk precies evenveel als waar je mee begonnen was.

short row heel twee sokken tegelijk

Kortom, de hollandse hiel kan prima als je twee sokken tegelijk maakt, maar het is wat meer werk en het is iets ingewikkelder. De short row heel heeft mijn voorkeur, omdat je hierbij geen steken meer hoeft op te nemen, waardoor deze hiel heel snel klaar is. Je kunt gelijk verder met in het rond breien. Bij het breien van twee sokken tegelijk vind ik dat een stuk overzichtelijker. En het ziet er ook nog eens leuk uit, wat ook niet geheel onbelangrijk is natuurlijk.

Na de hiel, brei je de voet van de sok zoals je gewend bent.

twee sokken tegelijk breien
Als je bij de teen aanbeland bent, kun je gewoon gaan minderen zoals je normaal gesproken ook doet.

Twee sokken tegeijk breien
Je hecht de sokken één voor één af (dat doe ik altijd zo) en dan ben je klaar!

Tutorial 6
Tutorial 7
Als jullie vragen hebben over deze methode van breien, dan hoor ik het heel graag! Dit is mijn eerste tutorial, dus als er onduidelijkheden zijn, laat het dan ook alsjeblieft weten!

Heel veel succes met breien!

Advertenties

Een gedachte over “Tutorial: twee sokken tegelijk breien op één rondbreinaald – deel 2

  1. Pingback: Tutorial: twee sokken tegelijk breien op één rondbreinaald – deel 1 |

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )